کد مطلب:1520 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:282

احکام جماعت


1469- موقعی كه ماموم نیت می كند , باید امام را معین نماید ولی دانستن اسم او لازم نیست , و اگر نیت كند اقتدا می كنم به امام جماعت حاضر , نمازش صحیح است .



1470- مـامـوم بـاید غیر از حمد و سوره همه چیزهای نماز را خودش بخواند , ولی اگر ركعت اول یا دوم ماموم ركعت سوم یا چهارم امام باشد , باید حمد و سوره را بخواند.



1471- اگـر ماموم در ركعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صدای حمد و سوره امام را بشنود , اگر چه كلمات را تشخیص ندهد , باید حمد و سوره را نخواند , و اگر صدای امام را نشنود مستحب است حمد و سوره را بخواند ولی باید آهسته بخواند و چنانچه سهوا بلند بخواند اشكال ندارد.



1472- اگـر ماموم بعضی از كلمات - حمد - و سوره - امام را بشنود می تواند آن مقداری را كه نمی شنود بخواند.



1473- اگـر مـاموم سهوا حمد و سوره را بخواند , یا خیال كند صدایی را كه می شنود صدای امام نیست و حمد و سوره را بخواند و بعد بفهمد صدای امام بوده , نمازش صحیح است .



1474- اگـر شك كند كه صدای امام را می شنود یا نه , یا صدایی بشنود و نداند صدای امام است یا صدای شخص دیگر , می تواند حمد و سوره را بخواند.



1475- مـاموم در ركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر بنابر احتیاط نباید حمد و سوره را بخواند و مستحب است به جای آن ذكر بگوید.



1476- مـاموم نباید تكبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید , بلكه احتیاط واجب آن است كه تا تكبیر امام تمام نشده تكبیر نگوید.



1477- اگر ماموم سهوا پیش از امام سلام دهد , نمازش صحیح است .



و لازم نـیـسـت دوبـاره بـا امام سلام دهد , بلكه ظاهر این است كه اگر عمدا هم پیش از امام سلام دهد , اشكال ندارد.

1478- اگر ماموم غیر از تكبیرة الاحرام , چیزهای دیگر نماز را پیش از امام بگوید اشكال ندارد , ولی اگر آنها را بشنود , یا بداند امام چه وقت می گوید , احتیاط مستحب آن است كه پیش از امام نگوید.



1479- مـاموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده می شود , كارهای دیگر آن , مانند ركوع و سجود را با امام یا كمی بعد از امام بجا آورد , و اگر عمدا پیش از امام یا مدتی بعد از امام انجام دهد , جماعتش باطل می شود , ولی اگر به وظیفه منفرد عمل نماید نمازش صحیح است .



1480- اگـر سـهوا پیش از امام سر از ركوع بردارد چنانچه امام در ركوع باشد , باید بنابر احتیاط به ركوع بـرگـردد و بـا امام سر بردارد و در این صورت زیاد شدن ركوع كه ركن است نماز را باطل نمی كند , ولی اگر به ركوع برگردد و پیش از آن كه به ركوع امام برسد , امام سر بردارد نمازش بنابر احتیاط باطل است .



1481- اگـر اشـتـبـاهـا سـر بر دارد و ببیند امام در سجده است , باید بنابر احتیاط به سجده برگردد , و چنانچه در هر دو سجده این اتفاق بیفتد برای زیاد شدن دو سجده كه ركن است نماز باطل نمی شود.



1482- كـسـی كه اشتباها پیش از امام سر از سجده برداشته هر گاه به سجده برگردد و معلوم شود امام قـبلا سر برداشته است نمازش صحیح است ولی اگر در هر دو سجده این اتفاق بیفتد نمازش بنابر احتیاط باطل است .



1483- اگـر اشـتـبـاها سر از ركوع یا سجده بردارد و سهوا یا به خیال این كه به امام نمی رسد به ركوع یا سجده نرود جماعت و نمازش صحیح است .



1484- اگـر سـر از سـجـده بردارد و ببیند امام در سجده است , چنانچه به خیال این كه سجده اول امام است , به قصد این كه با امام سجده كند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده , سجده دوم او حساب مـی شـود و اگـر به خیال اینكه سجده دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده , باید به قصد این كه با امام سجده كند تمام كند و دوباره با امام به سجده رود , و در هر دو صورت بهتر آن است كه نماز را با جماعت تمام كند و دوباره بخواند.



1485- اگـر سـهـوا پـیش از امام به ركوع رود و طوری باشد كه اگر سر بردارد به مقداری از قرائت امام می رسد , چنانچه سر بردارد و با امام به ركوع رود , نمازش صحیح است و اگر عمدا برنگردد نمازش باطل است .



1486- اگـر سـهـوا پـیـش از امـام بـه ركوع رود و طوری باشد كه اگر برگردد به چیزی از قرائت امام نـمـی رسـد , اگـر بـه قصد این كه با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به ركوع رود , جماعت و نمازش صحیح است و اگر عمدا برنگردد نمازش صحیح است و منفرد می شود.



1487- اگر سهوا پیش از امام به سجده رود , اگر به قصد این كه با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به سجده رود , جماعت و نمازش صحیح است و اگر عمدا برنگردد نمازش صحیح و منفرد می گردد.



1488- اگـر امـام در ركـعتی كه قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند , یا در ركعتی كه تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود , ماموم نباید قنوت و تشهد را بخواند , ولی نمی تواند پیش از امام به ركوع رود , یا پیش از ایستادن امام بایستد , بلكه باید صبر كند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقیه نماز را با او بخواند.